Van station naar Spoorpark
26 maart '21
Meer dan 70 jaar geleden reisde je met de stoomtrein van station Mijdrecht via Uithoorn naar station-zuid in Amsterdam. De Haarlemmermeerspoorlijn maakte dat 35 jaar lang mogelijk en haalde het dorp Mijdrecht uit haar isolement. In 1986 vertrok de laatste (goederen)trein vanuit Mijdrecht. Een kleine les uit de geschiedenis hoe deze bijzonder plek zich ontwikkelde van station Mijdrecht naar het toekomstige Spoorpark.
Netwerk van spoorlijnen
De zomerdienstregeling van 1929 vermeldt dat je met de stoomtrein vanuit Mijdrecht via 1 overstap in Amstelveen in 47 minuten op het Haarlemmermeerstation kon zijn. Je kon ook met de trein via Aalsmeer, deze treinreis duurde slechts 2 minuten langer, 49 minuten.
Dat reizen met de trein was mogelijk door de aanleg van de Haarlemmermeerspoorlijn, het netwerk van spoorlijnen in het gebied tussen Amsterdam, Haarlem, Utrecht en Leiden. Het netwerk van in totaal 116 km. verbond plaatsen als Alphen aan de Rijn, Uithoorn, Wilnis, Nieuwkoop, Hoofddorp, Vinkeveen en Leimuiden met elkaar. Met de eerste lijn werd gestart in 1912. Mijdrecht werd in 1915 toegevoegd aan het netwerk door de voltooiing van het traject Nieuwersluis-Uithoorn.
Crisis in de jaren ‘30
Het netwerk van spoorlijnen had z’n tijd niet mee. Door de toename van het autoverkeer, het busvervoer en met name de crisis in de jaren ’30 was het grootste deel van de lijnen niet meer rendabel en werd opgeheven. Alleen de lijn Amsterdam-Amstelveen-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Nieuwersluis bleef behouden. Dat kwam oa. door protesten vanuit de gemeente Mijdrecht. Men vreesde voor een isolatie van het dorp, mede door de slechte (en gevaarlijke) wegen die voor groot busvervoer feitelijk ongeschikt waren. Toch duurde het niet lang voordat ook deze lijn (sterk verouderd en vervallen door de 2e Wereldoorlog) werd opgeheven. In 1950 vertrok vanuit Mijdrecht de laatste passagierstrein richting Amstelveen.
Veel stationsgebouwen behouden
Toch was het nog niet over met spooractiviteiten op het spoorwegterrein in Mijdrecht. Het goederenvervoer (met name kolen) bleek langer rendabel, maar ook hier zorgde de concurrentie van het wegvervoer in 1972 tot sluiting van het grootste deel van de (overgebleven) spoorlijn. Het deel Mijdrecht-Nieuwersluis bleef tot 1986 in gebruik – voor een aantal grote bedrijven langs dit deel van de lijn bleef dit noodzakelijk.
Tegenwoordig is op veel plaatsen in het fantastische (veen)landschap in de omgeving van Mijdrecht (gemeente De Ronde Venen) nog goed zichtbaar dat er ooit treinen reden. Naast het station van Mijdrecht zijn er in totaal 27 stations gebouwd, veel daarvan zijn behouden gebleven, waaronder die van Amsterdam (Haarlemmermeerstation), Wilnis en Vinkeveen. Ook (restanten van) spoorbruggen en dijklichamen waarover de treinen reden, herinneren aan de spoorwegtracés.
Lekker wandelen langs het oude spoor?
Geïnteresseerd in een woning in het Spoorpark en nog niet bekend met de fantastische landelijke omgeving van Mijdrecht? Maak dan eens een cultuurhistorische voorjaars- of paaswandeling over het speciale wandelpad van Mijdrecht naar Abcoude. En ‘beleef natuur en cultuur langs het oude spoor’. In een volgend nieuwsbericht besteden we uitgebreid aandacht aan het Bellopad, 19 km. wandelpad over het oude spoortraject van Mijdrecht naar Abcoude.